УДОСКОНАЛЕННЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ ОРІЄНТУВАЛЬНИКІВ НА ЕТАПІ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Андрій ПЕНЧУК, Любомир ВОВКАНИЧ

Анотація


Статтю присвячено пошуку методів для цілеспрямованого удосконалення психофізіологічних якостей орієнтувальників з метою поліпшення їхнього спортивного результату. Мета роботи – аналіз впливу експериментальної програми, що ґрунтується на використанні комп’ютерних методик, на окремі психофізіологічні якості спортсменів-орієнтувальників. До складу експериментальної та контрольної груп належали по 12 спортсменів, які перебували на етапі спеціалізованої базової підготовки, заняття тривали 60 днів. Застосування експериментальної програми зумовило поліпшення низки проявів психофізіологічних якостей спортсменів-орієнтувальників: здатності диференціювати лінійні розміри (на 14 %), стійкості нервових центрів до розвитку втоми (на 12 %), здатності запам’ятовувати абстрактні об’єкти (на 25 %), уваги (на 23 %), здатності диференціювати зорові подразники (на 11 %). В експериментальній групі виявлено кращі показники обсягу уваги (на 23 %) та запам’ятовування абстрактних фігур (25 %), отримані за методикою Ю. С. Воронова.

Ключові слова


спортивне орієнтування, психофізіологічні якості, розумова працездатність.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ародь Э. С. Формирование перманентной и оперативно-текущей тактической подготовленности спортсменов ориентировщиков 16–19 лет на основе применения упражнений интеллектуальной направленности : дис. … канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 / Ародь Эдвард Станиславович – Смоленск, 2015. – 227 с.

Близневская В. С. Теоритическое и эксперементальное обоснование методики развития специализированной памяти лыжников-ориентировщиков / В. С. Близневская. // Вестник Тюменского государственного университета. – 2001. – С. 236–242.

Васильева З. В. Обоснование методики применения тренажеров и специальных упражнений в подготовке квалифицированных спортсменов-ориентировщиков / З. В. Васильева // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. – 2007. – № 7. – С. 18–21.

Воронов Ю. С. Контроль специальной психической работоспособности в спортивном ориентировании / Ю. С. Воронов // Азимут. – 2007. – № 2. – С. 43–45

Дополнительная образовательная программа по спортивному ориентированию этап начальной и учебно-тренеровочной подготовки этап спортивного совершенсвования и высшего спортивого мастерства [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.sport-sk.ru/ files/21–140–41.pdf. (дата просмотра: 24.08.15).

Казанцев С. А. Спортивное ориентирование. Физкультурно-спортивное совершенствование / С. А. Казанцев. – Санкт-Петербург : Национальный гос. ун–т физ. культуры спорта и здоровья им. П. Ф. Лесгафта, 2010. – 60 с

Козлова Ю. А. Применение компьютерних технологий по технической подготовке учебно-тренировочного процесса учащихся отделения спортивного ориентирования ДЮСШ / Ю. А. Козлова // Весник Полоцкого государственого университета. – 2014. – С. 124–129.

Коломієць Н. А. Застосування інформаційних технологій в навчально-тренувальному процесі орієнтувальників високого класу / Н. А. Коломієць // Теорія та методика фізичного виховання. – 2009. – № 1. – С. 39–44.

Коломієць Н. А. Інтегральна підготовка в спортивному орієнтуванні на основі індивідуальних особливостей кваліфікованих спортсменів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : [спец.] 24.00.01 "Олімпійський та професійний спорт" / Коломієць Н. А. – Харків, 2010. – 27 с.

Пенчук А. Можливості використання інтернет-ресурсів в удосконаленні компонентів розумової працездатності у спортивному орієнтуванні / Андрій Пенчук, Любомир Вовканич // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я людини. – Львів, 2015. – Вип. 19, т. 1. – С. 179–183.

Пенчук А. Перспективи удосконалення психофізіологічних якостей спортсменів- орієнтувальників на етапі спеціалізованої базової підготовки [Електронний ресурс] / А. Пенчук, Л. Вовканич // Спортивна наука України. – 2015. – № 6 (70). – С. 16–23.

Пронтішева Л. П. Спортивне орієнтування : навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл та спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву / Л. П. Пронтішева. – Вінниця : ФОП Главацька Р.В, 2010. – 118 с.

Рабочая программа по спортивному ориентированию УТГ-2 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://ivndush.pusku.com/otdel/rporehovutg.pdf. (дата просмотра: 30.08.15).

Скрипченко И. Т. Развитие точности восприятия расстояния в спортивном ориентировании / И. Т. Скрипченко, Ж. Л. Козина. // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2009. – № 4. – С. 117–121.

Чешихина В. В. Современная система подготовки в спортивном ориентировании /

В. В. Чешихина. – Москва : Советский спорт, 2006. – 232 с.

Do "Brain-Training" Programs Work? / Simons D. J. et al. // Psychol Sci Public Interest. – 2016. – Vol. 17, N 3. – P. 103–186.

Enhancing Cognitive Abilities with Comprehensive Training: A Large, Online, Randomized, Active-Controlled Trial // Joseph L. Hardy [et al.] // PLoS One. – 2015. – Vol. 10 (9). – P. 134–467. doi: 10.1371/journal.pone.0134467

Hardy J. L. Enhancing visual attention and working memory with Web-based cognitive training program / J. L. Hardy, D. Drescher, K. Serkar, G. Kellet, M. Scanlon // Mensa Research Journal. – 2011. – Vol. 42, N. 2. – P. 13–20.

Klingberg T. Training and plasticity of working memory / Torkel Klingberg. // Trends in Cognitive Sciences. – 2010. – № 14. – С. 317–324.

Penchuk A. Effect of interval hypoxic and hypercapnic exercises on the respiratory function of orienteers / Andrii Penchuk, Lyubomyr Vovkanych // Journal of physical education and sport. – 2016. – Vol. 16, is. 2. – P. 317–320.

Rebecca R. Effects of Spacing and Individual Differences on Learning a Working Memory Task [Electroning resource] / R. Rebecca, K. Benjamin – Access mode: http://cdn-hcp.lumosity. com/uploads/asset/file/55/Rhodes_Katz_APS_2014a_FINAL.pdf. (date of application: 4.08.15).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.