РУХ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА НАВЧАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

Йоланта ТОМПОРОВСЬКА

Анотація


Рух – ц е стимул, який спонукає мозок до більшої активності, позитивно впливає на інтелектуальну сферу людини. Під час тривалого фізичного навантаження кровопостачання мозку збільшується в середньому на 25 % порівняно з вихідним рівнем [1]. Вправи аеробного характеру, тобто аеробні вправи, мають значний вплив на правильне функціонування мозку. Регулярні фізичні вправи сприяють утворенню нових кровоносних судин у мозку [2].
Дослідники, які досліджують вплив руху на мозок, показують, що під впливом регулярних фізичних навантажень у мозку людини відбуваються структурні та функціональні зміни [3]. Фізичні вправи збільшують об’єм сірої речовини в лобовій і скроневій корі головного мозку і підсилюють функціональні зв’язки між різними частинами мозку. Під час фізичної активності в мозку виробляється специфічний білок, так званий BDNF (brain- derived neurotrophic factor), який відповідає за регенерацію старих нервових клітин і утворення нових клітин [4]. Це збільшує здатність нейронів створювати нові нервові зв’язки та поліпшує синаптичну активність між наявними нейронами. Регулярні рухові вправи стимулюють утворення нових нервових клітин у певній ділянці мозку, яка називається гіпокамп.


Повний текст:

PDF

Посилання


Is there a relationship between physical fitness and academic achievement: Positive results from public school children in the northeastern United States / Chomitz V. R., Slining M. M., McGowan R. J., Mitchell S. E., Dawson G. F., Hacker K. A. // J School Health. – 2009. – V ol. 79. – P. 30–37.

Kramer Exercise: An Active Route to Healthy Aging Aerobic exercise training increases brain volume in aging humans / Colcombe S. J., Erickson K. I., Scalf P. E., Kim J. S., Prakash R., McAuley E., Elavsky S., Marquez D. X., Hu L. A.F. // J Geron- tol A Biol Sci Med Sci. – 2006. – V ol. 61. – P. 1166–1170.

Physical activity across the curriculum (PAAC): A randomized controlled trial to promote physical activity and diminish overweight and obesity in elementary school children / Donnelly J. E., Greene J. L., Gibson C. A., Smith B. K., Washburn R. A., Sullivan D. K., Williams S. L., DuBose K., Mayo M. S., Schmelzle K. H., Ryan J. J., Jacobsen D. J., Williams S.L. // Prev Med. – 2009. – Vol. 49. – P. 336–341.

Kubicka D. Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo- zadaniowej / Kubicka D. – W arszawa, 2003.

Marzec A. Aktywność fizyczna w procesie wspomagania rozwoju dzieci ze spe- cjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Marzec A. // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2017. – V ol. 5 2/2 (10/2). – S. 171–182.

Osiński W. Teoria wychowania fizycznego / Osiński W. – Warszawa : PWN, 2011.

Rymarczyk K. Plastyczność mózgu dziecka-a ktywność fizyczna szansą na zwiększenie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce / Rymarczyk K. – Warszawa : Wsi P, 2017.

Tomporowska J. Рух як елемент, що підтримує розвиток дитини з особливими освітніми потребами / Tomporowska J., Jaworska U., Skalski D. W., Dębski S. // Вибранні питання[в:] економіко- соціальні відносини в галузі фізичної культури та сфері обслуговування. – Л ьвів, ЛДУФК ім. Івана Боберського 2021. Pedagogika specjalna. Wybrane zagadnienia, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim, (2022).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.