ПОКАЗНИКИ ДІЯЛЬНОСТІ КАРДІОРЕСПІРАТОРНОЇ СИСТЕМИ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Вікторія ПАСІЧНИК, Мар’ян ПІТИН

Анотація


На сучасному етапі є актуальним вивчення показників кардіореспіраторної системи дітей дошкільного віку, оскільки, як відомо, вони є предикторами здоров’я. У дослідженні взяли участь 1188 дітей дошкільного віку, серед них 418 дітей 4-го року життя, 350–5-го року та 420–6-го року. Програма містила дослідження функціональних показників серцево-судинної та дихальної систем, а саме частоти серцевих скорочень, систолічного, діастолічного артеріального тиску, розрахунок пульсового тиску, коефіцієнта витривалості, резервно-адаптаційних показників систолічного об’єму крові, хвилинного об’єму кровотоку, індексу функціональних змін, індексу Робінсона, частоти дихання, життєвої ємкості легень, життєвого індексу. Установлено, що основні показники діяльності системи кровообігу перебувають у межах середньовікової норми. При цьому частота серцевих скорочень закономірно зменшувалася, а рівень артеріального тиску поступово підвищувався з віком (р<0,05–0,001). Значення показників коефіцієнта витривалості досліджуваних дітей вказують на достатню тренованість серцево-судинної системи. Обстежувана вибірка характеризується задовільним рівнем резервно-адаптаційних можливостей. Значення індексу Робінсона у дівчаток та хлопчиків віком 3–6 років засвідчувало якість регуляції системи кровообігу на рівні, нижчому за середній. Показники системи зовнішнього дихання у дітей обох статей відповідають середньому рівневі, причому слід зазначити позитивну достовірну зміну зазначених показників упродовж трьох років (р<0,001). Середній рівень життєвого індексу встановлений у дітей 5-го та 6-го років життя, проте у дітей 4-ого року значення цього показника вказує на слабкий розвиток функціональних можливостей системи зовнішнього дихання.

Ключові слова


функціональний стан, кардіореспіраторна система, дошкільний вік.

Повний текст:

PDF

Посилання


Баевский Р. М. Оценка адаптационных возможностей организма и риска развития заболеваний / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева. – Москва : Медицина, 1997. – 283 с.

Ветошкина Е. А. Повышение уровня физического состояния детей 5–7 лет в условиях дошкольного образовательного учреждения на основе преимущественного развития выносливости : монография / Е. А. Ветошкина, А. Н. Ключникова. – Хабаровск : ДВГАФК, 2009. – 144 с.

Вільчковський Е. С. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах: навч.-метод. посіб. / Е. С. Вільчковський, Н. Ф. Денисенко. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 128 с.

Галаманжук Л. Л. Динаміка показників фізичного стану дітей у період 3–6 років / Л. Л. Галаманджук, Г. А. Єдинак, Л. А. Балацька, Г. В. Кубай // Молодий вчений. – 2017. – № 3 (43). – С. 143–145.

Галаманжук Л. Л. Організація і методика фізичної активності дітей дошкільного віку з формування рухового потенціалу: навч. посіб. / Галаманжук Л. Л., Балацька Л. В., Єдинак Г. А. – Кам’янець-Подільський : Друкарня Рута, 2014. – 160 с.

Квашніна Л. В. Своєчасна діагностика здоров’я дітей: оцінка адаптаційних можливостей / Л. В. Квашніна, Ю. А. Маковкіна // Мистецтво лікування. – 2005. – № 10 (26). – С. 12–15.

Маликов Н. В. Функциональная диагностика в физическом воспитании и спорте / Н. В. Маликов, Н. В. Богдановская, А. В. Сватьев. – Запорожье, 2006. – 245 с.

Павлова Ю. Засоби фізичного виховання у програмах раннього розвитку дитини [Електронний ресурс] / Ю. Павлова, О. Федечко // Спортивна наука України. – 2017. – № 3 (79). – С. 26–33. – Режим доступу: http://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/snu/article/ view/608/588

Пасічник В. М. Структура захворюваності дітей дошкільного віку (на прикладі м. Львова та Львівської області) / В. М. Пасічник, М. П. Пітин, О. О. Волошин // Науковий часопис нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): [зб. наук. пр.] / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ, 2017. – Вип. 5 К (86) 17. – С. 245–249.

Пасічник В. М. Удосконалення фізичних і розумових здібностей у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку з використанням інтегрально-розвивальних м’ячів : дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02 / Пасічник Вікторія Михайлівна. – Львів, 2014. – 298 с.

Пасічник В. Напрями удосконалення змісту фізичного виховання дітей дошкільного віку за допомогою ігрових засобів [Електронний ресурс] / В. Пасічник // Спортивна наука України. – 2016. – № 4 (74). – С. 17–25. – Режим доступу: http://sportscience.ldufk.edu. ua/index.php/snu/article/view/442/425

Пасічник В. Удосконалення системи контролю фізичної підготовленості дітей дошкільного віку (теоретичний аналіз) / В. Пасічник // Фізична культура, спорт та здоров’я нації. – 2017. – Вип. 3. – С. 599–606.

Рещіков В. А. Стан здоров’я дітей в промисловому регіоні та шляхи його поліпшення : автореф. … дис. канд. мед. наук: 14.01.10 «Педіатрія» / Рещіков Віталій Анатолійович. – Харків, 2007. – 16 с.

Особливості стану здоров’я та адаптаційних можливостей дітей дошкільного віку в сучасних умовах / О. Є. Федорців, Т. О. Воронцова, Н. Ю. Лучишин, І. В. Кубей, М. І. Кінаш, П. В. Гощинський, Н. Б. Галіяш, В. С. Ревчук, Т. А. Ковальчук // Здобутки клінічної i експериментальної медицини. – 2010. – № 1. – С. 139–142.

Швецов А. Г. Формирование здоровья в дошкольных учреждениях / А. Г. Швецов. – Москва: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2006. – 174 с.

Шиян Б. М. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. / Шиян Б. М., Єдинак Г. А., Петришин Ю. В. – Кам’янець-Подільський : Рута, 2012. – 280 с.

Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідимічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 рік / за ред. Шафранського В. В. ; МОЗ України. – Київ, 2016. – 452 с.

Child development: risk factors for adverse outcomes in developing countries / S. P. Walker, T. D. Wachs, J. M. Gardner [et al.] // Lancet. – 2007. – Vol. 369. – P. 145–157.

Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries / S. Grantham-McGregor, Y. B. Cheung, S. Cueto [et al.] // Lancet. – 2007. – Vol. 369. – P. 60–70.

Strategies to avoid the loss of developmental potential in more than 200 million children in the developing world / P. L. Engle, M. M. Black, J. R. Behrman [et al.] // Lancet. – 2007. – Vol. 369. – P. 229–242.

Wilczkowski E. Wychowanil firyczne dzieci w wieku przedszkolnym / E. Wilczkowski. – Piotrkow Trybunalski, 2012. – 286 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.