ОЦІНЮВАННЯ ГРАМОТНОСТІ У ФІЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ: ОСНОВНІ ПІДХОДИ ТА ІНСТРУМЕНТИ

Iuliia PAVLOVA

Анотація


Поняття грамотності змінювалося на різних етапах розвитку суспільства та разом із підвищенням його культурних запитів. На сьогодні це поняття є поліморфним, складним за структурою та динамічним з погляду розвитку, зважаючи на постійні уточнення, що враховують виклики та запити сьогодення. Метою дослідження був аналіз підходів та розроблених на їхній основі інструментів / методик, що дають змогу цілісно оцінити грамотність у фізичній культурі дітей шкільного віку.
Розглянуто та проаналізовано відомі інструменти для оцінювання грамотності у фізичній культурі шкільної молоді – «Паспорт для життя» (PHE Canada – P assport for Life), «PLAY» (Canadian Sport for Life – Physical Literacy Assessment for Youth Tools), 60-хвилинний інструмент для оцінювання основних рухових навичок (60 Min Kids Club Fundamental Movement Skills Assessment Tool), «Канадське оцінювання грамотності у фізичній культурі» (Canadian Assessment of Physical literacy, CAPL). Показано, що «Паспорт для життя» передбачає оцінювання грамотності дітей як молодшого, так і старшого шкільного віку за чотирма компонентами: активна участь, життєві навички, фізична підготовленість та рухові навички. Інструмент «PLAY» дозволяє оцінити рухові навички, рівень знань та сформовані навички, фізичну компонентність і впевненості респондента; під час педагогічного тестування рекомендовано використовувати такі вправи: біг, стрибки, кидок м’яча з витягнутої руки, вправи з м’ячем, ходьбу по лінії. Раисано можливості інструмента в урахуванні віку, рівня фізичної підготовленості та стану здоров’я школяра.
Розглянуто структуру та видозміни методики CAPL, можливості інструмента для отримання як комплексної оцінки грамотності у фізичній культурі, так і окремих даних, що характеризують рівень фізичної підготовленості, моторної поведінки, поведінкових аспектів рухової активності, психосоціальних та когнітивних чинників.
Установлено, що кожен із цих інструментів призначено для осіб шкільного віку, враховано не лише рівень фізичної активності чи фізичну підготовленість дитини, але й рівень знань, поведінку в різних середовищах. Таке комплексне оцінювання рівня грамотності у фізичній культурі дає змогу визначити чинники, що перешкоджають або сприяють фізичній активності.


Повний текст:

PDF

Посилання


Education for all: literacy for life; EFA global monitoring report, 2006 – UNESCO Digital Library. (2020, Nov 9). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000141639

Perry, K. H., Shaw, D.M., Ivanyuk, L., & Tham, Y. S. S. (2018). The “Ofcourseness” of Functional Literacy: Ideologies in Adult Literacy. J Lit Res., 50(1), 74–96.

Vágvölgyi, R., Coldea, A., Dresler, T., Schrader, J., & Nuerk, H.-C. (2016). A Review about Functional Illiteracy: Definition, Cognitive, Linguistic, and Numerical Aspects. Frontiers in Psychology, 7. https://doi. org/10.3389/fpsyg.2016.01617

Wetzel, M. M., Vlach, S. K., Svrcek, N. S., Steinitz, E., Omogun, L., Salmerón, C., Batista- Morales, N., Taylor, L. A., & Villarreal, D. (2019). Preparing Teachers With Sociocultural Knowledge in Literacy: A Literature Review. Journal of Literacy Research, 51(2), 138–157. https://doi.org/10.1177/1086296x19833575

Goyal, K., & Kumar, S. (2020). Financial literacy: A systematic review and bibliometric analysis. International Journal of Consumer Studies. https://doi. org/10.1111/ijcs.12605

O’Sullivan, M., Davids, K., Woods, C. T., Rothwell, M., & Rudd, J. (2020). Conceptualizing Physical Literacy within an Ecological Dynamics Framework. Quest, 72(4), 448–462. https://doi.org/10.1080/00336297.20 20.1799828.

Hartono, R. (2020). Evaluating Sustainable Education Using Eco- Literacy. HABITAT, 31(2), 78–85. https://doi. org/10.21776/ub.habitat.2020.031.2.9.

Mandigo, J., Francis, N., & Lodewyk, K. Physical literacy concept paper (ages 0–12 years). Sport for Life | Developing physical literacy and delivering quality sport. https://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2016/12/ Physical- Literacy- Concept-P aper.pdf

Whitehead, M. (2010). Physical Literacy: Throughout the Lifecourse. Routledge.

Spengler, J. O., & Cohen, J. (2014). Physical literacy: A global environmental scan. Aspen Institute Sports & Society Program. Available from: http://plreport. projectplay.us/

Vašíčková, J. (2016). Physical literacy in the Czech Republic. Palacký University Olomouc.

Cornish, K., Fox, G., Fyfe, T., Koopmans, E., Pousette, A., & Pelletier, C. A. (2020). Understanding physical literacy in the context of health: a rapid scoping review. BMC Public Health, 20(1). https://doi.org/10.1186/ s12889–020–09583–8

Edwards, L. C., Bryant, A. S., Keegan, R. J., Morgan, K., & Jones, A. M. (2016). Definitions, Foundations and Associations of Physical Literacy: A Systematic Review. Sports Medicine, 47(1), 113–126. https://doi. org/10.1007/s40279–016–0560–7

Penney, D., & Chandler, T. (2000). Physical Education: What Future(s)? Sport Educ Soc, 5(1), 71–87.

Durden-M yers, E. J., & Keegan, S. (2019). Physical Literacy and Teacher Professional Development. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(5), 30–35. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1580636

McKee, M., Breslin, G., Haughey, T. J., & Donelly, P. (2013). Research into Assessing Physical Literacy in Northern Ireland. J Int Counc Sport Sci Phys Educ. 65, 283–288.

Keegan, R. J., Barnett, L. M., Dudley, D. A., Telford, R. D., Lubans, D. R., Bryant, A. S., Roberts, W. M., Morgan, P. J., Schranz, N. K., Weissensteiner, J. R., Vella, S. A., Salmon, J., Ziviani, J., Okely, A. D., Wainwright, N., & Evans, J. R. (2019). Defining Physical Literacy for Application in Australia: A Modified Delphi Method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2), 105–118. https://doi.org/10.1123/ jtpe.2018–0264

Physical Literacy Assessment шn Canada. Physical Literacy in Canada Tools for Assessment. http://www. physicalliteracy.ca/play

Passport for Life | PHE Canada. (2020, Nov 9). Home | PHE Canada. https://phecanada.ca/programs/ passport-life

Physical Literacy Assessment for Youth. (2020, Nov 9). https://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2016/12/ PLAYself_Workbook.pdf.

Francis, C. E., Longmuir, P. E., Boyer, C., Andersen, L. B., Barnes, J. D., Boiarskaia, E., Cairney, J., Faigenbaum, A. D., Faulkner, G., Hands, B. P., Hay, J. A., Jan- ssen, I., Katzmarzyk, P. T., Kemper, H. C. G., Knud- son, D., Lloyd, M., McKenzie, T. L., Olds, T. S., Sa- check, J. M., … Tremblay, M. S. (2016). The Canadian Assessment of Physical Literacy: Development of a Model of Children’s Capacity for a Healthy, Active Lifestyle Through a Delphi Process. Journal of Physical Activity and Health, 13(2), 214–222. https://doi. org/10.1123/jpah.2014–0597

Longmuir, P. E., Boyer, C., Lloyd, M., Yang, Y., Boiarskaia, E., Zhu, W., & Tremblay M. S. (2015). The Canadian Assessment of Physical Literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health, 15(1): 767. https://doi.org/10.1186/ s12889–015–2106–6

Longmuir, P. E., Gunnell, K. E., Barnes, J. D., Belanger, K., Leduc, G., Woodruff, S. J., & Tremblay, M. S. (2018). Canadian Assessment of Physical Literacy Second Edition: a streamlined assessment of the capacity for physical activity among children 8 to 12 years of age. BMC Public Health, 18(S 2). https://doi. org/10.1186/s12889–018–5902-y.

Longmuir, P. E., Colley, R. C., Wherley, V. A., & Tremblay, M. S. (2014). Canadian Society for Exercise Physiology position stand: Benefit and risk for promoting childhood physical activity. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 39(11), 1271–1279. https://doi.org/10.1139/apnm-2014–0074

Home – Canadian Assessment of Physical Literacy, 2nd Edition (CAPL‑2). (2020, Nov 9). Canadian Assessment of Physical Literacy, 2nd Edition (CAPL-2). https://www.capl-eclp.ca/

Edwards, L. C., Bryant, A. S., Keegan, R. J., Morgan, K., & Jones, A. M. (2016). Definitions, Foundations and Associations of Physical Literacy: A Systematic Review. Sports Medicine, 47(1), 113–126. https://doi. org/10.1007/s40279–016–0560–7

Corbin, C. B. (2016). Implications of Physical Literacy for Research and Practice: A Commentary. Research Quarterly for Exercise and Sport, 87(1), 14–27. https://doi.org/10.1080/02701367.2016.1124722

Giblin, S., Collins, D., & Button, C. (2014). Physical Literacy: Importance, Assessment and Future Directions. Sports Medicine, 44(9), 1177–1184. https://doi. org/10.1007/s40279–014–0205–7

Sum, R. K. W., Ha, A. S. C., Cheng, C. F., Chung, P. K., Yiu, K. T. C., Kuo, C. C., Yu, C. K., & Wang, F. J. (2016). Construction and Validation of a Perceived Physical Literacy Instrument for Physical Education Teachers. PLOS ONE, 11(5), Стаття e0155610. https://doi. org/10.1371/journal.pone.0155610

Lloyd, R. J. (2016). Becoming Physically Literate for Life: Embracing the Functions, Forms, Feelings and Flows of Alternative and Mainstream Physical Activity. Journal of Teaching in Physical Education, 35(2), 107–116. https://doi.org/10.1123/jtpe.2015–0068

Ribeiro, Í. J. S., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A., & Boery, E. N. (2018). Stress and Quality of Life Among University Students: A Systematic Literature Review. Health Professions Education, 4(2), 70–77. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2017.03.002

Eather, N., Morgan, P. J., & Lubans, D. R. (2016). Effects of exercise on mental health outcomes in adolescents: Findings from the CrossFit™ teens randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise, 26, 14–23. https://doi.org/10.1016/j. psychsport.2016.05.008

Rogowska, A. M., Pavlova, I., Kuśnierz, C., Ochnik, D., Bodnar, I., & Petrytsa, P. (2020). Does Physical Activity Matter for the Mental Health of University Students during the COVID-19 Pandemic? Journal of Clinical Medicine, 9(11), 3494. https://doi.org/10.3390/jcm9113494

Lundvall, S. (2015). Physical literacy in the field of physical education – A challenge and a possibility. Journal of Sport and Health Science, 4(2), 113–118. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2015.02.001


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.