СПЕЦІАЛЬНА МЕДИЧНА ГРУПА ЧИ ОСОБЛИВІ ОСВІТНІ ПОТРЕБИ

Ivanna BODNAR, Iuliia PAVLOVA

Анотація


Мета – в изначити шляхи розвитку фізичної культури в умовах нових соціальних викликів.
Матеріали і методи. Проведено опитування 730 вчителів фізичної культури.
Основні результати дослідження. Учителі фізичної культури більше підготовлені до роботи з дітьми із спеціальних медичних груп, аніж з особливими освітніми потребами: вони оцінюють свій рівень компетентностей у проведенні уроків фізичної культури з особливими дітьми як середній, з дітьми із спеціальних медичних груп –  як вищий за середній. У фізичній культурі спостерігаємо перехід від десятиліттями акумульованого досвіду методики й організації диференційованого фізичного виховання з учнями різних медичних груп, простішого й зручнішого в практиці вчителя фізичної культури способу організації до «прогресивнішого» та «гуманнішого» інклюзивного навчання, у якому багато хто з учителів не має досвіду. Учителі фізичної культури не користуються поділом на медичні групи на практиці. Для досягнення оптимального ефекту вчителі фізичної культури вважають, що важливо розподілити клас на групи з невеликою кількістю учасників, які мають однорідний рівень здібностей. Під час інклюзивного уроку фізичної культури для кожної групи слід адаптувати засоби й регулювати обсяг та інтенсивність навантаження. Інклюзивна освіта не вважає дітей з певними діагнозами (наприклад бронхіальною астмою) потенційними отримувачами особливих освітніх потреб, хоча ці діагнози є критеріями для отримання особливих освітніх потреб на уроці фізичної культури. Учителі не готові відповідати за добір доцільних фізичних навантажень для учнів із відхиленнями у стані здоров’я, тому що відчувають потребу додаткового навчання й підтримки фахівців.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bodnar, I., Slimakovsky, O., Huk, A. (2023). Effective physical education in inclusive classes from the point of view of physical culture teachers. Physical education, sport and health culture in modern society, 3, 63, 32-39.

Bodnar, I.R. (2014). Theoretical and methodological foundations of integrative physical education of schoolchildren of I-III health groups [author's abstract]. Lviv: Lviv. state University of Physics culture, 36 p.

Bodnar, I.R., Ivasyk, N.O., (2014). Criteria for directing schoolchildren of health groups 1–3 to subgroups in the conditions of joint physical education lessons; authors; developers A. p. of Ukraine No. 53234. January. 21.

Borysenko, L.L. (2018). Physical culture as an inclusive environment. The system of providing education to children with special educational needs in the conditions of a modern institution. In: Coll. according to the materials of VI All-Ukrainian scientific and practical conf.; December 12, 2018. Lysychansk: VP "Lysychan Pedagogical College of Taras Shevchenko Luhansk National University", 23–6.

Huk, G.I., Bodnar, I.R. (2022). The main problems of inclusive physical education of children with special needs. In: Pedagogical Sciences of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko. Coll. of science Poltava Ave., 79, 92‒105.

Zanevskyi, I.P. (2013). The method of assessing the state of the cardiovascular system and physical capacity of children and adolescents; inventor; patent holder Patent of Ukraine No. 102638. Jul. 25.

Kogut, I., Marynych, V., Chebanova, K. (2020). Implementation of inclusive education in physical culture and health, sports and other educational institutions. Theory and methods of physical education and sports, 1, 117–27.

Kogut I., Marynich V., Shitikova E. (2022). Formation of the readiness of a model ship coach to work with children in conditions of inclusion. Theory and methods of physical education and sports, 3, 75–81.

New Ukrainian school. Conceptual foundations of secondary school reform [Internet]. 2016 [cited 2020 Mar. 16]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

On the approval of the Procedure for organizing inclusive education in institutions of general secondary education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 15, 2021 No. 957.

Solovei, A.V., Chepizhak, D.V. (2021). Readiness of physical education specialists to work in the conditions of inclusive education in institutions of general secondary education. In: Prospects, problems and existing achievements of the development of physical culture and sports in Ukraine. Materials IV All-Ukrainian. Internet Conf. "Color of Science". Vinnytsia: VDPU, 407‒10.

Khanikyants, O.V., Sorokolit, N.S., Semenova, N.V. (2021). State and prospects of implementation of inclusive education in physical education of schoolchildren. In: Scientific journal of M. P. Drahomanov NPU. Series 15, Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). Coll. of science Kyiv Ave., 21.6K(135), 186–93.

Yazlovetska, O.V. (2021). Problems of the development of inclusive education in the field of physical culture in Ukraine. Proceedings. Series: Educational Sciences, 200, 171–5.

Domina, T., Penner, A.M., & Penner, E.K. (2017). Categorical Inequality: Schools As Sorting Machines. Annual review of sociology, 43, 311-330 https://api.semanticscholar.org/CorpusID:4937560

Francis, B., Archer, L., Hodgen, J., Pepper, D., Taylor, .B & Travers, M. (2017) Exploring the relative lack of impact of research on ‘ability grouping’ in England: a discourse analytic account, Cambridge Journal of Education, 47, 1, 1-17, DOI: 10.1080/0305764X.2015.1093095

Hallinan, M.T. (2003). Ability Grouping and Student Learning. Brookings Papers on Education Policy 2003, 95-124. https://doi.org/10.1353/pep.2003.0005.

Hodge, S., Ammahb, J.O.A., Casebolt, K.M., LaMaster, K., Hersman, B., Samalot Rivera, A., Sato, T. (2009). A diversity of voices: Physical education teachers’ beliefs about inclusion and teaching students with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 56, 4, 401–19. https://doi.org/10.1080/10349120903306756.

MacIntyre, H. & Ireson, J. (2002). Within-class Ability Grouping: Placement of pupils in groups and self-concept, British Educational Research Journal, 28, 2, 249-263, DOI: 10.1080/01411920120122176

Meissel, K., Meyer, F., Yao, E. S., Rubie-Davies, C. M. (2017). Subjectivity of teacher judgments: Exploring student characteristics that influence teacher judgments of student ability, Teaching and Teacher Education, 65, 48-60, https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.021

Morley, D., Bailey, R., Tan, J., Cooke, B. (2005). Inclusive Physical Education: Teachers’ views of including pupils with Special Educational Needs and/or disabilities in Physical Education. European Physical Education Review, 11, 1, 84–107. https://doi.org/10.1177/1356336X05049826.

Musiyenko, O.V., Chopyk, R.V., Kizlo, N.B. (2020). Influence of adaptive physical education on motor possibilities, behavior and quality of life of children with autism, 6, 2, 41-49.

Taylor, B., Francis, B., Craig, N., Archer, L., Hodgen, J., Mazenod, A., Tereshchenko, A. & Pepper, D. (2019). Why is it difficult for schools to establish equitable practices in allocating students to attainment ‘sets’?, British Journal of Educational Studies, 67, 1, 5-24, DOI: 10.1080/00071005.2018.1424317

Towers, E., Taylor, B., Tereshchenko, A. & Mazenod, A. (2020). ‘The reality is complex’: teachers’ and school leaders’ accounts and justifications of grouping practices in the English key stage 2 classroom, Education 3-13, 48, 1, 22-36, DOI: 10.1080/03004279.2019.1569707




DOI: http://dx.doi.org/10.69468%2F2786-7544-2024-1-1

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.